Myšlení
7.8.2 Myšlení
Myšlení (uvažování, rozjímání, meditování, přemýšlení) o obsahu studova¬ného napomáhá vytvářet a upevňovat potřebné spoje, pamatovat si tento obsah. Rozumová činnost člověka, abstraktně logické myšlenkové procesy uvádějí nový obsah do souvislostí s dosavadním, budují novou síť vztahů mezi oběma obsa¬hy, jejich hierarchii i příčinnou závislost. Tím, že studující sám sobě klade otázky týkající se částí sebevzdělávacího obsahu, žím, že se pokouší na ně hledat od¬pověď, zaznamenává si nejasná místa a vrací se k partiím již prostudovaným, tím vším rozvíjí proces myšleni a současně si osvojuje příslušné obsahy.
Tato činnost ovšem vyžaduje určitý čas, který umožňuje soustředit pozornost a provádět různé myšlenkové operace. Neděje-li se to, učí se studující pouze verbální konstrukce, které si snadněji osvojí, ale také rychleji zapomíná. Před¬mětem studia je vždy podstata věci, nikoliv jen její slovní vyjádření.