Institucionalizace jako pojem
8.4.1 Institucionalizace jako pojem
Pojem institucionalizace vzdělávání dospělých může být chápán zvláště jako
materializace systému. Jde zvláště o takové typické rysy tohoto pojmu, jako je
– převod dosud rozptýlených (decentralizovaných) nositelů vzdělávacích a na
ně navazujících činností z příležitostných seskupení do centralizovaných,
funkčně uspořádaných článků v systému řízení organizací,
– přechod nositelů vzdělávacích činností z mimoprofesních a poloprofesních
funkcí do funkcí plně profesionalizovaných,
– přechod z organizování spontánních do normovaných výchovně vzděláva¬
cích akcí,
– přechod z živelných sestav činností do formalizovaných celků,
– systematické propojení cílů a obsahů výchovy a vzdělávání (jejich integra¬
ce) s objektivně poznanými potřebami společnosti,
– analyticko-syntetická klasifikace růstu jednotlivých kategorií frekventantů
výchovy a vzdělávání,
– stabilizace funkčních článků a vztahů mezi nimi,
– instalace odborných pedagogických aparátů do řízení.
Uvedené pracovní pojetí institucionalizace umožňuje rozvinutí dalších odvo¬zených problémů institucionalizace vzdělávání dospělých v praxi.
Jedním z takových problémů je funkční uspořádání vzdělávání dospělých do jednotlivých subsystémů a vzájemné vztahy těchto subsystémů. Ty jsou v praxi různorodé, neboť proces institucionalizace nepostupuje všude srovnatelným způsobem, mnohde je spontánní, jinde ovlivňován konzervativním přístupem či zastaralými normami.