Funkční typologie studijních pramenů
7.7.1 Funkční typologie studijních pramenů
Činnost každého hospodářského odvětví, každé organizace, každého praco¬viště je mj. podmíněna též přísunem informací, které mají nejrůznější podobu, nejrůznější uspořádání. A každé pracoviště také při své činnosti takové infor¬mace produkuje. Jsou předmětem hodnocení uvnitř organizace i mimo ni.
Studující však nepotřebuje jen takové prameny, které jsou určeny pro čin¬nost organizace nebo v ní vznikají, ale podle cíle sebevzděláváni a podle po¬slání pramenů i mnohé jiné. Proto rozlišujeme různé funkčně diferencované materiály zvláště proto, že jejich studijní využití vyžaduje i diferencovaný metodický přístup. Výkladové prameny zahrnují odbornou literaturu včetně učebnic, ať již periodickou nebo neperiodickou. Obvykle rozpracovávají od¬bornou problematiku systematickým způsobem. Obsahují nejrůznější vyob¬razeni, faktografické přílohy aj. Jsou to prameny vytvořené vědecky, populár-nč nebo i ze zkušenosti. Jejich posláním je objasnit zvolený okruh otázek i různých hledisek. Jejich studium začíná obvykle seznámením se s osnovou pramene, členěním problematiky a volbou vlastního tématu, kterým se pra¬covník bude zabývat detailně.