Podniková identita
21. Podniková identita, podniková etika
Podniková identita
(Corporate Identity, Unternehmungsidentität)
cílevědomně utvářený strategický koncept vnitřní struktury, fungování a vnější prezentace konkrétního podniku v tržním prostředí.
vyjadřuje vlastní specifičnost, originalitu a nezaměnitelnost s jinými, i obdobně orientovanými podniky
Vytváření podnikové identity je vždy řízený proces, probíhající v řídící hierarchii směrem shora dolů.
Rozhodující elementy utvářející podnikovou identitu:
podniková komunikace – komunikace uvnitř společnosti i navenek (s dodavateli)
podnikový design – vnější, vizuálně vnímatelné ztvárnění podnikových artefaktů
podnikové jednání
Podnikový design
působí uvnitř podniku – identifikace pracovníků s firmou
profil podniku navenek – identifikace v nepřehledném tržním prostředí
rychlé zavedení na trh a prodej nových výrobků
důsledný designový program sjednocuje vnitřní i vnější pohled na podnik
jednotný design usnadňuje, urychluje a zefektivňuje veškerou propagaci firmy
podnikový design otevírá nové možnosti pro získání důvěry
podnikový image se ve velké míře odvíjí právě od podnikového designu
Podnikové jednání
• typický styl aktivit daného podniku.
• Standardy jednání podnik uplatňuje vzhledem ke svým zaměstnancům i vůči svému ekonomickému a společenskému okolí.
• vytváří obsahové a formální východisko pro utváření image podniku
Při vytváření podnikové identity je třeba:
• hájit zájmy organizace
• předcházet konfliktům
• získávat podporu ostatních organizací
• utvářet pozitivní veřejné mínění