Motivace v EV
4, Motivace v EV
-v motivaci EV se výrazně uplatňují city (např. estetické city jsou vyvolány vnímáním krásy či disharmonie předmětů a přírodních jevů, činů lidí či vztahů mezi nimi); estetické city souvisejí s celou soustavou vztahů člověka ke skutečnosti a jsou s nimi spjaty kategorie krásna a ošklivosti, ladnosti, odporu apod.
-při EV učitel navozuje libé pocity (krása přírody, umění) nebo naopak pocity nelibé (devastace krajiny, nepořádek) spojené s různě působícími prožitky, přáními a tužbami, které směřují k citlivým ohleduplným vztahům k prostředí, k doceňování přírodních a kulturních hodnot lidského života
5, Úkoly EV
1. Ekologická gramotnost-osvojení základních poznatků umožní získávání dalších informací o problematice životního prostředí
2. Ekologické myšlení -používání ekologických vědomostí, např. domýšlet možné důsledky a podle toho korigovat volené postupy a činnosti
3. Všímavost k ekologickým problémům a touha je řešit-EV musí působit celistvě na lidskou osobnost -na rozum, cit i vůli
4. Ekologická etika -nová etika vztahů k životnímu prostředí, vyznačujících se důsledným respektováním zákonů biosféry, preventivním zabraňováním negativním vlivům na prostředí, odpovědností, vnímavostí a úsilím o harmonii ve vztahu člověka k přírodě
-uvědomělá změna systému lidských hodnot s důrazem na:
1.úctu k životu a přírodě vůbec
2.uvědomění si ohraničenosti lidského poznání, uznání nesmírné složitosti celistvého přírodního systému, jehož jednotlivé složky ve vzájemné souvislosti člověk postupně poznává
3.odpovědnost za životní prostředí
4.přesun v žebříčku hodnot ve prospěch duchovní a etické stránky lidského života včetně uvědomělého uskromňování v nárocích na čerpání přírodních zdrojů