Komplexnost objasňování
Komplexnost objasňování
* monodisciplinární — používá teorie a nástroje jedné disciplíny
* interdisciplinární — integrace poznatků a přístupů vícera disciplín
* transdiciplinární — řešení problému se skládá jako mozaika pohledů všech disciplín, které mají k řešení problému co říci
Účelovost
* deskriptivní – charakterizuje, popisuje stav
* diagnostický -charakterizuje stav (úroveň, příčiny) a dává doporučení
* explorativní – heuristické, odhalení nového
* explikativní – co je a proč, verifikace hypotéz
* evaluační – hodnotící
Prostředí
* laboratorní
* terénní/ přirozený — přímo na školách, např. Školní etnografie
1
Přístupy, metody
* experimentální
* observační
* longitudiální – dlouhodobý
* průřezový — dlouhodobý průřezový
* komparativní
* historický — zkoumání jevu v celé minulosti
* prognostický
* interkulturní
Délka trvání
* krátkodobé
* dlouhodobé/longitudiální
Míra postižení předmětu
* dílčí -do hloubky, částečný, speciální
* komplexní -pohled z různých hledisek, multidisciplinární
Přístup, postup
* ex post facto -většina pedagogických výzkumů, pozorujeme závisle proměnnou, nezávisle proměnná známa, zjišťujeme její vliv
* experiment -opačný postup -> ověřujeme, zda předpokládaná intervenující proměnná, když ji měníme vyvolá změny v proměnné, kterou považujeme za na ní nezávislou