Dichotomická položka
Dichotomická položka
* nabízí odpovědi ano — ne
* Přináší jen základní informaci na položenou otázku
— Typ odpovědi neumím se vyjádřit, nevím, neumím se rozhodnout, nedovedu posoudit je velmi
důležitý
* Kdyby byl respondent donucen vyjádřit se ANO – NE, zkreslilo by to výsledky
Příklad uzavřené položky s více alternativami odpovědí
Zřizování speciálních škol pro nadané děti považuji za
* Vhodné
* Vhodné jen pro jisté druhy nadání (např. pohybové, výtvarné)
* Vhodné jen tehdy, když to nepoškodí výuku anebo vybavení běžných škol
* Nevhodné
* Neumím se vyjádřit
Otevřené položky
* Respondent má velkou volnost odpovědí
* Otázka jen nasměruje, neurčuje alternativní odpovědi
* Nevnucují volbu
* Zdroj nových, neznámých údajů
* Odpovídá se však obtížněji — časově pomalejší, náročnější
Příklad Otevřené položky
Jaký je Váš názor na zřizování speciálních škol pro nadané děti?
Užší zaměření otázky:
Vysvětlete, proč souhlasíte se zřizováním speciálních škol pro nadané děti ve vašem městě.