ANGLOSASKÁ PEDAGOGIKA
HERBERT SPENCER
– Anglický filosof, sociolog
– Spis: Výchova rozumová, mravní a tělesná
– Upozornil na nutnost přizpůsobovat vzdělání hlavně střed. Mládeže, potřebám rozvíjejícího se průmyslu a potřebám současné společnosti
– Je proti osvojování nepotřebných dovedností
– Při stanovení výběru učiva pro středoškolské vzdělání vychází z důležitých lidských činností. Jde o činnosti sloužící :
a) přímo k vlastní sebezáchově
b) nepřímo k zachování jedince
c) k zachování rodu
d) k plnění soc. povinností
e) k uspokojení tužeb a citů ve volném čase
– v rozumové výchově zdůrazňuje jednotu rozumového a tělesného rozvoje a respektování věkových a individuálních zvláštností
– 7novych didaktických principů, které se mají uplatňovat ve výchově
JOHN DEWEY
– profesor na kolumbijské univerzitě
– odpůrce intelektualismu a formalismu herbartovské školy
– představitel pragmatické pedagogiky, proti formalismu a verbalismu na školách, přeceňuje os.zkušenosti
– požaduje aktivní pracovní metody a využívání zájmů dětí
– vedoucí ve výuce není učitel ale žák, učitel pouze organizuje pracovní proces žáků, učení se stává samoučení
– požaduje novou činnou školu
– vytváří tzv. projektovou metodu
– dítě je středem všeho dění , tzv. pedocentrismus (učitel nastolí situaci a děti samy ji chtějí řešit, samy si ji nastudovat)