ALTERNATIVNÍ MOŽNOSTI VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
ALTERNATIVNÍ MOŽNOSTI VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Nejznámější pedagogické koncepce z období reformní pedagogiky:
Montessoriovská pedagogika
Maria Montessofi (1870-1952) založila svůj první Dům dětí v Římě v r. 1907 pro malé děti z ulice. Měla podíl především na rozvíjení předškolní pedagogiky.Hlavními atributy jejího systému pro senzomotorickou (smyslově pohybovou) výchovu jsou didaktický materiál(bohatá soustava pomůcek) a pedagogicky upravené prostředí (nábytek a koberce, tabule, kliky,zařízení).
Její práce byla založena na pedocentrismu, což vede k individuálnímu přístupu k dítěti (www.montessoricr.cz).
Waldorfská pedagogika
První školu založil Rudolf Steiner (1861-1925), pro dětí továrních dělníků tabákové firmy WaldorfAstoria.Základem koncepce je antroposofie (směs křesťanství a východních náboženství) která
mj. říká, že člověk je komplexem reálného světa, světa duše a světa ducha (já). waldorfská škola je 12-letá,
dobře vybavená (děti by neměly mít nic umělého, raději ručně dělané výrobky) financovaná částečně státem a
částečně rodiči. Dopoledne probíhá nejprve hlavní vyučovaní (asi 3 vyučovací hodiny), kde se
v šestitýdenních epochách probírají určité uzavřené tematické oblasti. Po půl roce se k takové oblasti opět
vrátí a rozšíří ji. Po hlavním vyučování následují učební a opakovací předměty (cizí jazyky). Odpoledne se
zařazují umělecká a praktická zaměstnání.
eurytmie = vyjádření pohybem (např. zatanči mi písmenko, zatanči radost….)