Sociální percepce
Sociální percepce ( lidská vnímavost )
a.) haló – efekt => první dojem, pořadí vnímaných informací
b.) efekt novosti => výrazný vliv na utváření dojmu o jiném člověku mívají
nejnovější informace
c.) logická chyba => hodnocení podle mé logiky (vysoké čelo znamená inteligenci)
d.) efekt shovívavosti => hodnotit rozdílně lidi k nimž mám kladný a záporný vztah
e.) chyba centrální tendence => projevuje se zejména při posuzování většího počtu lidí
„škatulky“
f.) chyba kontrastu => přiřazení pozorovaným lidem takových vlastností, které jsou v
protikladu k vlastnostem pozorovatele
g.) chyba blízkosti => blízkost v čase a prostoru se jeví jako blízkost obsahová a
významová
h.) předsudky => podvědomé tendence pramenící z dávno utvořených předpojatostí
(„blondýny jsou hloupé!!!!“)
i.) chyba prostředí => osobnost hodnotím na základě ve kterém prostředí se nachází
j.) efekt setrvačnosti => hodnotím podle předcházející zkušenosti
k.) vulgarizace => neopodstatněné zjednodušení situace či vlastnosti člověka
l.) tradice => (lidová moudrost), podle toho co se říká
m.) projekce => promítání mých vlastností jiným lidem
Sociální interakce
– vztahy mezi komunikacemi