Vnější prostředí – učení
6.2 Vnější prostředí – učení
Učení u člověka urychluje proces zrání, ale může působit až na určité úrovni zralosti nervové soustavy.
Druhy učení:
nahodilé
soustavné
podle schopností:
senzomotorické – učení se činnostem
učení se poznatkům – osvojování si vědomostí
metody řešení problémů – deduktivní postupy, formálně logické postupy
“umění žít mezi lidmi” – sociální učení
Sociální učení má několik forem:
napodobování – správných způsobů chování, nejstarší forma sociálního učení
zpevňování – správného chování pomocí systému odměn a trestů:
sociální
materiální a fyzické
výchovné
identifikace – vnitřní ztotožnění se vzorem
zástupné učení – nahrazuje vlastní zkušenost
anticipační – chování podle očekávání druhých
6.3 Diferenciační pojetí vývoje osobnosti
= kontinuitní, narůstání složitosti struktury a funkce osobnosti, probíhá plynule, bez výraznějších předělů.