Chyby ze strany příjemce informace
Chyby ze strany příjemce informace:
nepozornost či nezájem
citové předsudky příjemce ke sdělení
Těchto chyb se můžeme vyvarovat pomocí opatření jakým je redundance = nadbytečnost, kdy totéž říkáme jinak. Za neporozumění odpovídá vždycky ten, kdo informaci podává.
Základním předpokladem kultivovaného vyjadřování je správná výslovnost. => zvládnutí techniky mluveného projevu:
respirace – dýchání, vědomě řízené dýchání, odstranit zbytečné svalové napětí
fonace – tvoření hlasu, správně posadit hlas
artikulace – tvoření hlásek – oprostit se od nářečních, individuálních zvyklostí
Zvukové prostředky mluveného projevu – modulace:
síly hlasu = kladení přízvuku ve větné výpovědi
výšky hlasu (intonace) = důležitý významotvorný prvek
tempa řeči = rychlost, s jakou danou větu pronášíme
frázování projevu – zvýraznění mluveného, nová myšlenka vyžaduje nové nadechnutí
18.2 Příprava vlastního mluveného projevu
– měli bychom se připravovat nahlas, přimět se k troše hravosti se svým hlasem, vzpomenout na umění práce s textem (nečíst to!), papír velikosti A4 čteme asi tři minuty, text přečíst nejméně třikrát, v textu výrazně vyznačit základní osnovu.