Období Batolete
sluch
— nutno velmi podněcovat přirozenou mluvou a hlavně hudbou, aby se dítěti vytvořil návyk na správnou melodii řeči
hmat
– -umí POJMENOVAT POVRCH A KVALITU PŘEDMĚTU
— měkké x tvrdé, studené x teplé…
rozvijí se POZORNOST
— na konci období se soustředí 15 minut
— dochází ke zkvalitňování činnosti — vývoj
hrubá motorika
— rozvoj samostatné chůze — nevyrovnaný pohyb těla s rukama (není vyvinuto rovnovážné ústrojí a ruce má připravené jako by chtělo něco chytit)
— později se začíná zdokonalovat v chození
— okolo 2 let stání na jedné noze
— 2,5 let chůze po nerovném terénu
— 2,5 až 3 let chození po schodech
— ve 3 letech by mělo zvládnou běh a chůzi z doprovodem rukou
jemná motorika
– po 1 roce špetkový úchop (jemnější)
– okolo 1,5 roku pustí předmět přesně na místo
– ve 2 letech je dokonalejší jemná práce a zvládá určité úkony sebeobsluhy např. zavřít suchý zip,okolo 3 let zvládne zapnout knoflík
– k rozvoji jsou nutné předměty různých tvarů a velikostí – dítě nechat manipulovat (velké nebezpečí úrazu a strkání věcí do ucha…)
vývoj her
– další rozvoj a vymizení funkčních her
– hry napodobivé: napodobují lidi, zvířata, práce. velký význam pro rozvíjení psychických funkcí a fyzické výkonnosti