Období Předškolního Věku
hrubá motorika
– ve 3 letech zvládá běh, chůzi po schodech, chůzi po nerovných terénech a překonávání překážek
– okolo 3 až 4 let koloběžky – udržení rovnováhy
– mezi 5 až 6 letem ideální doba JIZDA NA KOLE (zvládá rovnováhu, má chut‘, poslouchá a je lehké)
– dobré vykonávat sporty (hravé) kromě svalových, úponových, sjezdovému lyžování
– zařazování závodivých her (družiny: běh…)
– správný hod už VRCHOLOVIM OBLOUKEM oproti batoleti (spodem)
jemná motorika
– důležité je dohlížet na to, aby dítě provádělo vše správně – napomínat (těžko se odnaučuje)
– správné DRZENI TUZKY
– MANUALNI DOVEDNOSTI např. práce s nůžkami (kovové) jsou i pro leváky ‚ ‚
– Podporovat VYTVARNOU VYCHOVU např. práce s papírem, kreslení…
– Dítě by se mělo umět samo obsloužit
Vnímání – souvisí s rozvojem motoriky
– Čím více podmětů tím více se rozvijí (poznává vše co ho obklopuje)
– dítě by mělo umět ROZEZNAT BARVY, než půjde do školy
– vnímá CELISTVE (=určitou věc vnímáme jako celek)
– vybírá si předměty, které se mu líbí
– převaha ZRAKOVEHO vnímání
Představování
– bývá fantazijní je to obd. Pro vytvoření FANTAZMAT (vymýšlení situací, příběhů…) = NEZÁMĚRNÉ LHANÍ
– u dítěte podporujeme fantazii — součástí poznávacích procesů krůček k myšlení