KLASICKÉ ALTERNATIVNÍ VÝCHOVNÉ SYSTÉMY ANEB REFORMNÍ HNUTÍ VE VÝCHOVĚ
Kdy začaly vznikat?
• 1.vlna: Reformní pedagogika v myšlenkách J.J. Rousseaua, J. Locka, F. Pestalozziho, L. Tolstého
• 2. vlna: J. Dewey a jeho progresivní výchova orientovaná na činnost a propojení s praxí
• Samostatné projekty konec 19. stol. a zač. 20. stol. (Montessori, Waldorfská pedagogika, Jenský plán …)
• Moderní alternativní přístupy (Step by step, Dokážu to!, Začít spolu, …)
Důležité pojmy:
• Pedocentrismus = dítě středem výchovy
• Pragmatismus = výchova pro život
• Learning-by-doing = učení se činnosti
• Konekcionalismus = nabalování činností a poznatků
• Hnutí nové výchovy (kon. 19.stol.)
• Reformní výchova x Alternativní výchovné systémy x Inovující se škola
Hlavní myšlenky:
1. Svoboda pro spojování teorie s praxí, učení a práce, školy a všedního dne
2. Sebeorganizace a samospráva zúčastněných
3. Sebeurčení a sociální zodpovědnost (spolupráce jednotlivců mezi sebou)
4. Rovnoprávnost ve výchově chlapců a dívek