Stupně vědomí
Stupně vědomí
1. odpovídá stavu afektu – soustředění na afekt
2. „bdělého vnímání“ – pozornost na úrovni optimál. intenzity, možnost dlouhodobější koncentrace
3. těkavá, nedostatečně koncentrovaná pozornost s produkcí volných asociací v myšlení
4. denní snění – vědomí se omezuje na průběh vlast. myšlenek, představ a fantazií, vnímání vnějších podnětů je slabé
5. spánek – tj. úplná ztráta vědomí; obsah vědomí je omezen na sny
6. hluboký spánek – úplná ztráta vědomí vnějšího světa, motorické reakce na vnější podněty zachovány
7. hluboké bezvědomí (koma) – slabé motor. reakce nebo nic
Transpersonální psychologie
Vznikla z humanistické psychologie a A.H. Maslowa vyhlásil její vznik jako “ čtvrtou cestu” v psychologii, která je již “nadpersonální” a má své těžiště ve zkoumání nadvědomí čí rozšířeného vědomí. Zdroj transpersonální psychologie, jejímž předmětem je rozšířené vědomí a tzv. ezoterní psychologie, byl objev nového pojetí světa, analogický objevům kvantové fyziky, s pojetím světa starověkých ezoterních systémů( hinduismu, budhismu, taoismu atd.), jakož i vliv tzv. psychodelického hnutí (zážitky ze stavů opojení různými narkotiky, zejména LSD).
Vzniká zájem o dosud jen málo známé praktiky různých druhů šamanismu, zájem o okultismus apod. Prohlubuje se vliv jógy, ale i středověké evropské mystiky a je odmítán názor, že stavy rozšířeného vědomí jako je např. mystická extáze a jiné abnormální stavy, jsou jen psychologickými jevy.
Transpersonální psychologie se rozvíjí v rámci hnutí New Age, které se pokouší o novou spiritualizaci skutečnosti avšak upadá do osidel vulgárního okultismu (pověrčivosti( a šarlatánství. Souvisí s tím i rozkvět alternativní mediciny, léčitelství, zájem o okultismus a ezoterní systémy Východu i Západu.
Vědomí
Pojem vědomí se v psychologii objevuje v užším a širším slova smyslu. Nejlépe se vymezuje svými protiklady: protikladem pojmu vědomí je v užším smyslu pojem bezvědomí (vyjadřuje stupeň bdělosti). V širším smyslu je pojem nevědomí (znamená znalost souvislostí např. myslím na to, co cítím).