Psychologie adolescence, rané dospělosti a dospělosti
22. Psychologie adolescence, rané dospělosti a dospělosti. Profesionální orientace. Podmínky utváření profesní kariéry. Psychologické otázky sexuality a její vývoj.
Adolescence
v tomto období vrcholí, jedná se o inteligenci abstraktní (kolem 16. let), později inteligence klesá a je nahrazována zkušenostmi a dovednostmi;
U pubescentů začíná diferenciace soc. sexuálních vztahů (jiné chování mají k děvčatům a jiné k chlapcům), toto souvisí s objevením smyslu erotiky. (pozor na zapojení pubesc. do patologic. skupiny!!).
Problém:
masturbace – slabá – je považována za normální, měla by se od ní však odvádět pozornost
– silná – souvisí se snížením IQ nebo jiným onemocněním (např. kožní).
Pozornost i v tomto případě lze odvádět sportem a životem v kolektivu.
Stadium rané dospělosti
Stadium od 20-24 do 30-35 let. Je to období, kdy se ženy nejčastěji stávají matkami, uzavírají se manželství, pro muže je charakteristická tendence k sebeprosazení a vysoká činorodost. Muži i ženy se “usazují” ve svých profesích tzn., že jsou plně orientovaní na plnění uložených úkolů.
Klesá tělesná funkce např. obratnost.
Stadium plné dospělosti
Stadium od 35 do 50-55 let. Jedná se o období vrcholné produktivity, období řízení rodiny. Důležité je též povolání, které působí jako hlavní určující faktor spokojenosti především u mužů.
Tímto obdobím života se spíše zabývají sociologové.
Funkce rodiny: – reprodukční
– ekonomická
– výchovná
– emocionální
– domestifikační