ŘECKO, SOKRATES….
ŘECKO
– sofisté – učitelé moudrosti
– učili za peníze, vytvořili tivium( gramatika, rétorika dialektika(umění vést diskusi))
– tvrdili, že každý má svoji pravdu
– učili právo a filosofii
– relativismus
SOKRATES
– byl proti relativismu, existuje absolutní pravda a dokonalost
– vše zaměřoval na sebepoznávání, metoda Sokratovský rozhovor (neustále se ptá a logicky dovede žáky k poznání)
– sám nic nenapsal
– VÍM ŽE NIC NEVÍM
OBDOBÍ STARÉHO ŘÍMA
Rodové zřízení a období králů
– neexistuje škola, vzdělává otec doma (čtení, psaní, počítání)
– příprava vojáka a zemědělce, náboženství, mravní výchova
Období republiky
– vznik souhrnné školy ludus (čtení psaní počítání)+zákony12 desek
– hoši se účastní povinně na fóru
– Řím si podmaňuje cele Středomoří, boje(Punské války), r.146př.n.l. podléhá Řecko
– Do Říma přešla řecká kultura (školy, náboženství)
– Řečtina druhý jazyk v Římě
– Rozvoj škol rétorských – řecká, latinská gramatika a literatura, řecké a římské právo, filosofie, matematika, astronomie, muzika, gymnastika, zápas
Období římského císařství
– 476 př.n.l. zánik Západořímské říše
– vznik státních škol – státní dozor – učitel (státní úředník) – velký rozvoj i vysokých škol