RUSKÁ PEDAGOGIKA
RUSKÁ PEDAGOGIKA
KONSTANTIN DIMITRIJ UŠINSKIJ
– zakladatel ruské pedagogiky
– ruská národní škola
– učitel, ředitel
– dílo: Rodné slovo( zdůrazňuje mateřštinu), Dětský svět( čítanka) , Člověk jako předmět výchovy(pedagogicko-psychologické dílo)
– inspektor v paláci v Petrohradě
– ústav pro výchovu šlechtických dívek
– zavedl prázdniny, šk.rok, mateřština
– práce je důležitá pro rozvoj charakteru
– mravní výchova – člověk má být co nejvíce prospěšný společnosti
– v záp.Evropě se seznamuje s různými systémy školství
– publikuje své zážitky z cest : Pedagogickou cestou po Švýcarsku
– chce vyšší vzdělání učitelů – na PedF
– zabývá se didaktikou, různé hry
LEV NIKOLAJEVIČ TOLSTOJ
– filosof, náboženský myslitel, spisovatel
– dílo: Jasnaja Poljana – problematika výchovy dítěte podle nových zásad, chce zvýšit úroveň vesnického lidu
– cestovatel (z.Evropa)
– chce volnou školu( Rousseau) – svoboda tvořivost
– odmítá vnucování školní docházky – na základě rozhodnutí samotného člověka
– žádné tresty, domácí úkoly, pamětné memorování, dítě se učí to co chce