Komunitní škola a komunitní vzdělávání
7. Komunitní škola a komunitní vzdělávání
Komunitou je míněna pospolitost nebo dobrovolné společenství lidí, kteří přes svou různorodost mají některé společné znaky -bydlí, žijí, pracují v určitém regionu nebo na určitém místě mají právo i odpovědnost podílet se na životě regionu (městské části, střediskové obce,…)
Komunitní školou se může stát každá škola, která kromě tradičního vzdělávání a výchovy ve třídách poskytuje vzdělávání, ale také relaxaci a může nabídnout aktivní trávení volného času při zapojení místní komunity do tohoto procesu. Má k dispozici školní prostory a maximálně využívá materiálních i lidských zdrojů, je otevřená odpoledne, večer i o víkendech. Chod školy mohou ovlivňovat nejen učitelé, ale i děti (školní parlament) a jejich rodiče. Většinou je práce české komunitní školy řízena komunitní radou (zástupci rodičů, radnice, učitelů a místních firem), která určuje směr rozvoje a sestavuje plán komunitního vzdělávání, ten pak do praxe uvádí koordinátor za pomoci ředitele školy. Komunitní školy v ČR nejsou stejné, mají svá specifika většinou podle odlišnosti regionů. Každý kraj má totiž jiné problémy, jiné výchozí podmínky a může mít i své pojetí komunitního vzdělávání.
Komunitní vzdělávání je proces, vedoucí k přeměně škol v kulturní a vzdělávací centra, schopná reagovat na potřeby místních obyvatel. Současně zapojuje lidi bez rozdílu věku nebo vzdělání do života komunity.
Komunitní školy a centra mají svou historii v ČR od r. 1997. Myšlenka využití školy i v odpoledních a večerních hodinách pro potřeby komunity se rychle rozšířila a postupně byla i větší nabídky -od vzdělávání přes kulturní, zdravotní, rekreační akce až k sociálním cílů. (www.zsangel.cz; www.varianty.cz)