Školní třída jako pracovní výchovný kolektiv
Školní třída jako pracovní výchovný kolektiv
– kolektiv v plném smyslu, s vlastní vnitřní dynamikou, se stejnými výchovně vzdělávacími cíli, jaké má učitel a škola. Podílí se tím na dosahování optimálních pedagogických výsledků, zvláště posilování kladné učební motivace.
– komunikace uvnitř třídy rozmnožuje poznatky, které žák získává ve škole, spolužáci se při práci obohacují navzájem, všichni členové třídy se mohou harmonicky rozvíjet, ve školním životě se uplatňují pozitivně, potřeby, názory a vzájemné pozitivní osobní vztahy.
-konflikty se řeší konstruktivně, na rovnoprávném základě
– žáci se ve třídě učí spolupracovat, řídit se navzájem, pěstuje se schopnost autoregulace, učí se v tomto důvěrně známém sociálním prostředí demokracii.
– škola a třída je v prostředí, v němž se uspokojují aktuální sociální potřeby a vněmž žák rád a dobře žije
Typy tříd:
1. typ vyrovnaně pozitivní: poměrně častý v 1.ročníku, pokud je vyšší ročník – učí zde učitelé vysoce hodnocení vedením školy
2. spontánně snaživý typ – učitel hodnotí především prospěch a chování, vysoká míra inteligence skupiny, nízká absence, emoc.atmosfére
3. nadaná, koheziovní a integrovaná třída – typická pro vyšší ročník, nezávazný vztakh ke škoním normám, dobré výsledky, ale nízké úsilí, častější absence, třídní učitel citlivý ztah ke třídě
4. celkově neuspokojivý typ- nízká úspěšnost, špatná kázeň, vysoká absence
Formování třídy jako kolektivu:
a) vstupní podmínky
– zajistit vyrovnané složení paralerních tříd: pokud jsou cíle školy pro všechny, není žádoucí diferenciace podle nadání
– složení tříd podle pohlaví(nevytvářet třídy s pouhými 1-2 žáky stejného pohlaví)
b) společné vytvoření pravidel soužití:
– východisko je Listina lidských práv a svobod
c) formování aktivu třídy: je dobré, když se toto centrum vytvoří kolem žáků, kteří jsou sociálně vyspělejší, jsou schopni spolupracovat s učitelem, s ostatními žáky i navzájem, navzájem se doplňují
– učitel má možnost zasahovat nenápadně do vytvoření vedoucí skupiny tím, že se vyjadřuje k výběru žáků pověřených funkcemi a úkoly..DEMOKRATICKÉ POSTUPY:vyjádření k volbě, hlasování, většinových principů, uplatnění racionální argumentace pro rozhodnutí, konsensus, otevřenost a průhlednost jednání, relativní svoboda rozhodování a zodpovědnost
-učitel se radí s vedoucí skupinou při řešení problémů ve třídě, žáci mají možnost vyjadřovat své názory
-učitel by mě být důsledný a náročný, ale měl by být i ochoten korigovat svůj názor v případě, že má aktiv třídy jasné argumenty proti
– při dobře vedeném aktivu se ve třídě projevuje snaha o spolupráci, ochota domluvit, respekt k druhým, žáci trénují soužití v přirozené skupině