Krása a umění jako prostředky výchovy
12. Krása a umění jako prostředky výchovy
Pojmy: krása, estetika, estetická výchova, cíle estetické výchovy, umění, funkce umění, prostředky estetické výchovy, formy estetické výchovy
Estetika je vědní obor:
a) užší koncepce = věda o umění, teorie umění, metody umělecké tvorby, umělecké druhy a žánry,
b) širší koncepce = věda o krásnu nejen v umění, ale také v přírodním a společenském prostředí (sport, práce..).
Estetická výchova = souhrn výchovných procesů, které směřují k poznání a osvojení si estetických prvků kulturnosti v poměru k umění, přírodě a jiným společenským vztahům a činnostem.
Význam estetické výchovy z hlediska:
a) individuálního – rozvoj psychických a fyzických funkcí – tvůrčí aktivity,..
b) společenského – vytvoření předpokladů kulturního a uměleckého života společnosti, estetizace života, páce,..
Cíle estetické výchovy:
1.rozvoj vnímání, chápání, citového prožívání a hodnocení uměleckých děl a estetické stránky reality,
2.kognitivní východiska – seznámit se s základními uměleckými díly národní a světové kultury a s jejich tvůrci a interprety a s hlavními etapami vývoje umění,
3.rozvoj uměleckých schopností a dovedností,
4.uměním a krásou obohacovat poznání dětí a mládeže a kultivovat jejich myšlení, cítění a chování.