POZNÁVACÍ PROCESY=kognitivní
POZNÁVACÍ PROCESY=kognitivní
-zabývá se jimi i filosofie, fyziologie smyslových orgánů
-poznávání je složitá věc
-svět, který poznáváme, existuje nezávisle na nás
-Locke, Leibnitz, Cante, Lenin..zabývali se poznáváním..
-filosofie přináší poznatky gnoseologii
-psychologie bere i poznatky smyslů
-čití- základní poznávací proces
-základním elementem čití= počitek- v běžném životě ho nelze užit, je to jakýsi odraz jedné kvality skutečnosti, didaktická abstrakce
-vnímání- další proces poznání
-mám v ruce tužku, můžu ji ohmatat, očichat, ochutnat,..=mám vjem toho předmětu, ten se skládá z počitku chuti, barvy, čichu,..
-my jako lidé máme jen vjemy, ne počitky
-vjem – může být patologický a halucinace
-halucinace=vjem, který nemá podnět ve skutečné realitě
PŘEDSTAVIVOST (FANTAZIE)
-základním elementem je představa
– představa= když něco držím, prohlížím si to a pak to schovám, tak si můžu vyvolat představu toho předmětu. Představa ale na rozdíl od vjemu je nejasná a opírá se o paměť.
– obecná představa – řekne se představte si dům a každý si představí něco jiného, někdo si představí obdélníček se střechou a komínem=obecná představa(obecné prostředky všech domů)
ILUZE
-jdu večer lesem, bojím se, místo keře vidím např. zkreslenou postavu, jdu blíž a zjistím, že se jedná o keř.
-v představě není v podstatě nic nového než co bylo dřív ve vnímání, jen to můžeme pomocí fantazie přetvořit
RIDETICKÁ PŘEDSTAVA
-představa nesmírně živá, je tak do puberty, pak mizí..(Např.: Dítě před mapou, pak bez mapy je schopno popsat celou tu mapu, jakoby ji mělo stále před očima). Je to něco jako fotogenická paměť, ale není to přesně ono.
MYŠLENÍ
-nejvyšší poznávací proces
-základním elementem je pojem=označení pro nějakou třídu jevů, které jsme do té třídy dali
– je to vysoká abstrakce
-ŘEČ- )slovo=nositelem pojmu a pojem určuje význam slova
– když srovnáme 2 pojmy, tak je to soud
-když srovnáme 2 soudy, ta k je to úsudek
-BLUD – špatný úsudek, těžko se odhaluje. Mají je lidé často inteligentní.
-poznávací procesy se musíme naučit