Komenský rozpracoval základní didaktické zásady
Komenský rozpracoval základní didaktické zásady (principy):
– V první řadě je to zásada názornosti, kterou považuje za „zlaté pravidlo vyučování“.
Vyučování se musí opírat o poznání věcí a jevů, o smyslové nazírání, o přímou žákovu zkušenost.
– Zásada systematičnosti a soustavnosti, ze které vyplývá požadavek, aby veškeré učivo bylo
uvedeno do logického systému. Každý poznatek, který si žáci mají osvojit, musí vyplývat
z poznatků předchozích a připravovat poznatky následující. Poznatky tedy mají být stavěny
jeden na druhém. Systém musí být dodržen nejen v rámci jednoho předmětu, ale i mezi
předměty a mezi jednotlivými stupni škol.
Vzdělávání musí být soustavné. Je třeba zajistit soustavný pracovní režim, soustavnou
návštěvu výuky.
– Zásada aktivnosti znamená, že se žáci mají zmocňovat poznatků vlastní zkušeností a
činností. Vše, čemu se děti naučí, mají hledět využít v praxi. Při výuce je třeba vycházet
ze zájmu žáků.
– Zásada trvalosti poznatků zdůrazňuje nezbytnost opakování, procvičování, provádění
pokusů a zkoušení.
– Zásada přiměřenosti znamená, že učitel má respektovat věkové a individuální schopnosti
dětí.
– Komenský formuloval požadavek přirozenosti ve výchově. „Všechno ať volně plyne, buď
násilnost vzdálena věci“ (Omnia sponte fluant, absit violentia rebus).
Komenský zdůrazňuje požadavek, aby se všemu učilo příkladem, pravidlem a praxí. Postupovat se má od snadnějšího k nesnadnějšímu, od jednoduchého ke složitějšímu
a od známého k neznámému. Nic pouhou autoritou, všechno důkazem pomocí smyslů a rozumu.
Ve výchově přikládá Komenský velký význam dobrému příkladu. Příkladem mají být rodiče, učitelé, všichni, kdy s dětmi pracují.
Komenský si je vědom důležitosti správné životosprávy. Doporučuje vhodnou stravu, střídání práce s odpočinkem, dostatek spánku, péči o hygienu těla. Mladší žáci by měli mít výuku čtyři hodiny denně, starší osm hodin, přičemž doporučuje 8 hodin výuky, 8 hodin dalšího vnějšího zaměstnání a 8 hodin spánku.
Myšlenky Komenského zůstávají i v dnešní době stále živé a jsou pro nás zdrojem inspirací a poučení. Ceněn je zvláště jako pedagog, nesmíme však opomíjet ani jeho činnost teologickou a názory filozofické.