Motivační profil
Motivační profil
– stabilní charakteristika člověka, jde o popis a strukturaci základních motivátorů. Vycházíme z představy, že lidé se neliší tolik co kvality, tzn. že většinu motivátorů můžeme nalézt u všech, ale co do kvantity. Proto můžeme identifikovat několik základních dimenzí, které si můžeme představit jako škály s extrémními hodnotami.
Současně motivační profil naznačuje určité hranice, limity lidské činnosti. Např. člověk, který je výrazně orientován na teď a tady nebude tolik preferovat perspektivní činnost do budoucna, apod.
Znalost motivačního profilu umožňuje
a) lépe pochopit jednání člověka
b) účinněji stimulovat
Základní dimenze
• Orientace na úspěch – orientace na vyhýbání se neúspěchu
– každodenní úkoly jsou výzvy, příležitost k aktivitě, realizaci x obdobné situace jako ohrožení, nebezpečí, narušení vlastního sebehodnocení, vlastní kompetentnosti
• Orientace na úspěch – orientace na vlastní činnost
– zvýšená míra soutěživosti až soupeřivost x radost z vykonávání činnosti
– hlavní je úspěch, sláva, kariéra, uznání x úspěch jako by-produkt
• Situační orientace – perspektivní orientace
– zaměření na teď a tady, na aktuální situace, stav. Často to může jít až do absence osobních cílů a perspektiv, v lepším případě jde o cíle konkrétní a krátkodobé
– neustálé zaměřování na budoucnost, někdy až nižší schopnost přiměřené reflexe aktuální reality
• Individuální orientace – skupinová orientace
– jedinec nezávislý na sociálních kontaktech, na mínění a názorech druhých lidí, jde o výrazně samostatného a nezávislého jedince, až individualistu a egocentristu
– až nekritické ztotožnění se jedince s určitou skupinou pro něj významných lidí, s jejich sociálními normami.
• Osobní orientace – prosociální orientace
– lidé činící vše se zřetelem k sobě samému, s ohledem na svůj vlastní prospěch, nejenom ekonomický
– zaměření na druhé osoby, služba, apod.
• Činorodost – pasivita
– vyhraněná aktivita – nečinnost
• Orientace na ekonomický prospěch – morální uspokojení
– v této dimenzi se projevuje odlišná hodnotová orientace. Na jedné straně je pro jedince typická orientace na ekonomický prospěch, materiální či hmotné hodnoty, na druhé straně jde o hodnoty etické, estetické, morální, ideové.
• Zaměření směrem k podniku – zaměření směrem od podniku
– vyhraněná identifikace jedince se svým pracovním zařazením – udržování značného odstupu pracovníka od podnikového dění, aktivní usilování o jakousi osobní nezávislost