Širší pojetí obsahu edukace dospělých
2 Širší pojetí obsahu edukace dospělých
hova a vzdělávání mládeže je soustředěna do specializovaných institucí Ikol. 1 když za jejich zdmi se na mládež rovněž působí (mimotřídní a mimo-i výchova mládeže, kluby, společenské organizace), je jádrem výchovy -jvně vzdělávacích aktivit – zmíněná instituce.
proti tomu se edukace dospělých rozvíjí nejen ve školách, ale (a to převáž-kitno školu, na pracovištích a v kulturní oblasti, v organizacích, individuálně, v prostředcích hromadného šíření informací aj. Mládež se pro život připni vuje, dospělý již svůj život prožívá. Aby jej mohl prožívat nově, aby se vnitřní obohacoval, aby mohl chápat svět a přetvářet jej, vytváří se postupně představa i realizace permanentního, celoživotního vzdělávání. Permanentní vzděláváni přináší i širší pojetí obsahu edukace dospělých.
Permanentní vzdělávání není vázáno najeden vzdělávací subsystém, ale na-opak—dospělý člověk v průběhu desetiletí přestupuje z jednoho subsystému do druhého.
Permanentní vzdělávání není vázáno afli na soustavu institucí, ani na sousta¬vu vyučovacích přemetů. Nemá normy procesu vzdělávacího působení kromč obecně pedagogických, nemá stupně vzdělání. Jeho institucionální báze je značnč diferencovaná, až roztříštěná, účinnost výchovně vzdělávacího působení znač¬ně kolísavá, dobrovolnost účasti jakožto dominantní rys aktivit vede i k pouhé¬mu příležitostnému kontaktu s pedagogickým akčním polem. Výsledky jsou tedy stěží kontrolovatelné.
Za těchto okolností se počíná rozvíjet i představa širšího pojetí výchovně vzdě¬lávacího obsahu. Je jím komplexní realita výchovně vzdělávacího působení. Tato realita je předmětem naší pozorností, pokud je vymezena cílovou struktu¬rou (i takovou, která není administrativně zpracována), organizační formou (i takovou, která je nespecifická a má jediný rys – časový rámec) a případnou, byť ne souběžnou interakcí.