VÝZNAM A MOŽNOSTI PARTICIPACE DĚTÍ A MLÁDEŽE VE VČ – VÝCHOVA V OBCI A K OBCI
VÝZNAM A MOŽNOSTI PARTICIPACE DĚTÍ A MLÁDEŽE VE VČ
VÝCHOVA V OBCI A K OBCI /community education/
– vymezuje a pojmenovává tuto oblast jako součást a fázi výchovy úzce spjatou s každodenním sociálním a výchovným prostředím dětí a mladých lidí
– = výchova ke společenství
poslání:
• překonávat propast mezi učením ve škole a mimo ni, mezi učením a životem místního a regionálního společenství, vytvářet alternativy volnočasových aktivit, aniž by však volný čas byl nepřiměřeně pedagogizován
• odstraňovat roztříštěnost a mezery mezi kulturami a subkulturami, mezi generacemi a mezi jednotlivými vyučovacími předměty a projekty
• zvyšovat průhlednost výchovného procesu a usnadňovat vstup občanských iniciativ a svépomocných organizací do něho, ze školy vytvářet prostor pro učení i pro radost žáků
– dnešní škola má nadále základní úlohu, neboť zahrnuje všechny příslušníky populace
– participace se velkou měrou realizuje ve VČ – sítě sdružení, zařízení, médií a dalších činit
– využívá specifické metody – ANIMACE – animátor je osoba, která inspiruje a rozvíjí iniciativní a tvořivou práci skupiny
– animace se uplatňuje též mezi dospělými a seniory