REFORMY V RAKOUSKÉM ŠKOLSTVÍ ZA DOBY MARIE TEREZIE A JOSEFA II. – DALŠÍ PŘEDSTAVITELÉ
FRANTIŠE KINDERMAN
– jeho zásluhou se prohloubil směr zavádění nových předmětů souvisejících s hospodářstvím – tzv. INDUSTRÁLIE
– na venkově – obhospod. půdy, pěstění
– ve městě – základy řemesel, prak. výchova
ALEŠ VINCENT PAŘÍZEK
– navázal na Felbingera
– známý řadou prací o metod. školství
JOHAN FRIEDRICH HERBART /1776-1841/
– žákem Fichteho
– znal Pestalozziho, několikrát navštívil jeho ústav
„Všeobecná pedagogika a cíle výchovy odvozena“
– zabývá se vážně etikou, jeho teorie je vyvážená
– z etiky odvodil výchov. cíle
1. sloup – etika jako součást filosofie
2. sloup – psychologie – udává ped. prostředky, jak dosáhnout cíle
Pedagogika:
1. teoretická – úvahy o možnosti výchovy, o prostředcích, institucích
2. praktická- praktické cíle
3 oblasti výchovy:
1. vedení – ukázněnost, praktické návody jak vymezit
2. vyučování – předměty a dělení, v jakém pořadí, obsahy předmětů
3. mravní výchova – mravnost=estetika, žít v mravnosti
KANT:kategorický imperativ: „jednej tak, aby se tvé chování mohlo stát maximem pro ostatní“ – 5 KATEGORIÍ IDEJÍ
1. vnitřní svobody
2. vnitřní dokonalosti
3. vnitřní náklonnosti
4. idea práva
5. idea spravedlnosti
– ovlivněn asocianismem – zákonitosti řízení lidských představ
– základní duš. činnost člověka – paměť, pozornost, představy
výchova = formulování představ