Dovednost popisovat zkušenost se zakládá na dílčích popisech
Dovednost popisovat zkušenost se zakládá na dílčích popisech, zvláště na po¬pisech pracovních činností, které jsou chronologické, na popisech funkcí zařízení (ty lze převzít z odborné či firemní literatury), na popisu organizace práce i pracoviště aj. Tyto dílčí popisy mohou být samostatnými cvičeními. Podobně jím může být komparace (srovnání) dřívějšího a nového způsobu činností.
Popis pracovní zkušenosti není, jak patrno, možný bez cílevědomého a syste¬matického pozorování, bez osobní spoluúčasti na pracovním procesu, byť i spo¬luúčasti krátkodobé a redukované.
Užití výpočetní techniky k účelům sebevzdělávání tvoří samostatnou kapito¬lu mimo zařazené výklady.
Stručné shrnutí
Sebevzdělávání má vlastní technologii. Jedinec musí umět číst a pamato¬vat si přečtené, naslouchat a zapsat si správně a rychle slyšené, zkontrolo¬vat si u jednoho lektora co řekl jiný, sestavit osnovu toho, co sám řekne příště. Musí rozlišit kritiku od učené analýzy, musí umět mluvit a pořídit si výňatky z odezvy ke své řeči. Musí rozhodnout, co si uschová pro budouc¬nost, co odloží na druhý den. A pozor: Musí umět seřadit své studijní pra¬meny a vůbec písemné podklady. Podle čeho? To musí vědět on sám. Musí toho umět ještě víc. Například referovat věcně o tom, co obsahují tyto ka¬pitoly