Negativisté a pozitivisté vidí dnešní děti takto:
Negativisté vidí dnešní děti takto:
• učí se hůř a pomaleji,
• mají potíže s užíváním spisovného jazyka,
• jsou nepřesné, rychle zapomínají,
• neumí naslouchat a nekoncentrují se, jsou nervózní a neklidní,
• jsou materiálně přesycení,
• při neúspěchu neunesou zátěž,
• jsou vždy citliví na nespravedlnost ve školním hodnocení,
• jsou neschopni skupinové spolupráce,
• mají odpor k hodnotám typu pořádek, píle, přesnost, disciplína…,
• v jejich hodnotovém žebříčku vede svoboda a seberozvíjení osobnosti,
• skromnost a ochota pomoci je na konci hodnotového žebříčku.
Pozitivisté vidí děti zase takto:
• děti dneška jsou více aktivní, kreativní, samostatné, spontánní,
• děti jsou otevřeny novým myšlenkám,
• rozvíjejí vlastní postoje, mají fantazii,
• jsou otevřené novým věcem,
• mají více fantazie,
• děti mají odvahu projevit vlastní názor,
• nadchnou se pro úkoly, musí se ale ztotožnit s cílem.