Realita:
• Mnohé z programů alt. Škol užívají i veřejné školy, mnohé principy lze na veř. školách realizovat (spolupráce s rodinou)
• Málo učitelů ví o snahách reformních pedagogů s ohledem na spol. požadavky škol, nebo tyto snahy znají, ale neřídí se jimi
MONTESSORI PEDAGOGIKA
– Maria Montessori – italská lékařka (1870-1952)
– Výchovný systém orientovaný na ranou výchovu dítěte – ISCED 0
– „Normalizace“ ve výchově – podporovat „normální“ výchovu dítěte
– Učitel – průvodce, tvůrce podnětného prostředí
– Didaktický materiál se zabudovanou chybou
Aktivizační cyklus činnosti:
– Fáze zacvičení, hledání – typickými projevy jsou příprava a neklid
– Fáze velké práce. Zde e jedná o trvalejší upoutání pozornosti při aktivním zacházení s materiály
– Fáze kontemplace, čili „přemýšlivá přestávka“ – dítě má čas zpracovat své pokroky v tvořivosti a učení
= za 1 den se má alespoň jednou projít celým cyklem (všemi fázemi)