Pedagogická diagnostika, diagnostika školní třídy
8. Pedagogická diagnostika, diagnostika školní třídy. Autodiagnostika učitele. Sebereflexe jako zdroj profesionálního rozvoje učitele.
Sebereflexe v pedagogické činnosti učitele:
– zamyšlení nad sebou, nad svou pedagogickou činností.- podměty ke zdokonalení práce.
Motivace k další „práci se sebou“, k pedagogickému a psychologickému vzdělávání
– uvědomování si svých poznatků, zkušeností a prožitků z pedagogické činnosti, zejména k
řešení pedagogických situací – dochází k popisu, analýze, hodnocení, uspořádávání a
zobecňování vlastních pedagogických poznatků
– vnitřní dialog
– analytická interpretace pedagogických zkušeností učitele – srovnává nové a dřívější
zkušenosti
Předmět sebereflexe:
– zkušenosti, poznatky, prožitky
– může zasahovat i hlubší „vrstvy“ osobnosti učitele
– učitelovo pojetí výuky – obecná strategie pro jednání a myšlení, diskuse se zkušenějším
kolegou, semináře
Potřeba sebereflexe:
1. setkání s problémovou pedagogickou situací, kterou musí řešit
2. bilancuje výsledky své pedagogické činnosti.
3. aplikuje nový pedagogický postup
4. je vyzván k sebehodnocení .
5. je podněcován k vyjádření stanoviska k pedagogickému problému
6. vidí výuku kolegy
7. setká se s novými pedagogickými poznatky
Funkce sebereflexe:
– poznávací – sebe sama
– zpětnovazebné – uvědomuje si, jak ho vidí žáci
– rozvíjející – podnět k sebezdokonalení
– preventivní
– relaxační – pozitivní prožitky